Voordelen van treinreizen
moeder, reizen, vervoer

Voordelen van treinen naar Parijs

In de krokusvakantie gingen we naar Parijs met de trein. Het was heerlijk en we hebben genoten van alle voordelen van treinreizen met kinderen. Waarom gingen we op vakantie met de trein? Ik vertel je de 8 grootste voordelen van treinen naar Parijs.

1 Milieuvriendelijk

Een van mijn duurzame voornemens voor 2020 is minder autorijden. Vooral in vakanties rijden we veel kilometers. Daarom gingen we naar Parijs met de trein. Het allergrootste voordeel van treinen is de lagere CO2 uitstoot. Minder dan autorijden en zéker minder dan vliegen. Treinreizen is een veel groener alternatief voor reizen. Nederlandse treinen rijden volledig op groene windstroom. En in Frankrijk rijdt de trein voornamelijk op kernenergie, wat ook een lage CO2 uitstoot heeft.

2 Geldbesparing

Reizen met de trein is goedkoper dan met het vliegtuig. Vooral voor relatief korte afstanden zoals naar Parijs is de trein een goedkoper alternatief. Bovendien reizen kinderen onder 11 jaar voor gereduceerd tarief (tot 3 jaar zelfs gratis op schoot). Dit scheelt voor onze reis met 4 volwassenen en 3 kinderen honderden euro’s ten opzichte van het vliegtuig.

Treinen naar Parijs is sneller dan vliegen of rijden
Met de Thalys ben je vanaf Breda in 3 uur in Parijs

3 Tijdbesparing

Treinen naar Parijs duurde 3,5 uur. We vertrokken vanaf station Den Bosch (we namen de bus er naartoe die er 40 minuten over doet). Als we met het vliegtuig waren gegaan hadden we vanaf Eindhoven of Amsterdam kunnen vliegen. De vlucht doet er circa 1,5 uur over. Maar bij een vlucht dien je officieel 3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Het treinen scheelt ons veel tijd.

Ook met de auto waren we langer onderweg geweest. Van thuis naar het hotel is volgens Google 470 kilometer. Over die afstand zegt Google 4,5 tot 6 uur auto te rijden, afhankelijk van spits en mogelijke files. Zelfs mét onze busreis naar treinstation Den Bosch meegeteld, heeft treinen naar Parijs qua tijd een voordeel op autorijden.

4 Uitstappen in hartje centrum

We hebben geen noodzaak voor dure transfers vanaf het vliegveld. De trein komt aan op Gare du Nord, precies in het centrum van Parijs. We namen gewoon de metro naar ons hotel. Heel fijn ook met de kinderen, die super enthousiast waren om hun tijdelijke slaapkamer te zien.

5 Alle bagage die je wil

Met de trein konden we zoveel bagage meenemen als we konden dragen. En bagage meenemen is gratis. Er is ook geen noodzaak meer om een nieuwe koffer te kopen, omdat de vliegtuigmaatschappij wéér een nieuwe maatvoering voor handbagage heeft bedacht. De bagage bergen we op in het vak boven onze stoel. Ook fijn: de bagage is de gehele reis toegankelijk. Er zijn ook geen beperkingen van wat we mee mogen nemen; een nagelschaartje, waterflesje en zakmes mogen gewoon mee! Heel handig!

We namen naar Parijs geen kinderwagen mee. Maar die had wel eenvoudig mee in de trein genomen mogen worden. In de Thalys is zelfs een behoorlijk ruime verschoonplek voor baby’s. Wat wil je nog meer!

6 Comfort en bewegingsvrijheid

Onze treinstoelen zijn ruim en comfortabel. Er is geen noodzaak om vast te zitten in een gordel. Als wij, of de jongens, zin hebben om rond te lopen, van stoel te verplaaten of zelfs naar de catering te lopen is dat geen enkel probleem.

Voordeel van treinen is het comfort en bewegingsvrijheid
De kinderen konden tekenen in de trein

In onze bagage hadden we spelletjes en boekjes voor de kinderen. In de trein was ruimte genoeg om samen een (klein) spelletje te spelen en te tekenen. Ook is er in de trein beenruimte genoeg om een van de kinderen op schoot te nemen voor het voorlezen van een boek. We vonden het zo prettig en gezellig.

7 Eten en drinken

We namen ons eigen eten en drinken met ons mee. Een broodje, een haverkoek, een drankje en een snoepje namen we eenvoudig mee in onze handbagage. We besparen hiermee geld en ook nog afval. Het is met kinderen erg fijn dat we niet afhankelijk zijn van anderen voor eten; op deze manier kan het hier en daar ook als zoethoudertje werken.

8 Onze vakantie begint al in de trein

Vanaf het moment dat we in de trein zitten zijn we op avontuur volgens de kinderen. We hebben amper gewacht op het station. Treinen vinden ze leuk! Via de grote ramen heb je goed zicht op je omgeving. De trein rijdt door mooie landschappen. Dat zouden we op de autosnelweg niet treffen, laat staan in een vliegtuig. De kinderen vinden het geweldig om te kijken naar de voorbijrazende landschappen, dorpen en steden in Nederland, België en Frankrijk. We hebben echt vanaf de eerste minuut het gevoel dat onze vakantie is begonnen.

Deze 8 voordelen van treinreizen beschrijven ook meteen waarom we een geweldige heen- en terugreis hadden naar de Franse hoofdstad. Niet alleen in Parijs hebben genoten. Ook het treinen was geweldig.

Ben jij weleens met de trein op vakantie geweest? Hoe vond je het?