Boek review: Wat je wél kunt doen

Voor iedereen die moedeloos wordt van alle berichten over klimaatverandering en maar niet weet hoe hij of zij in actie moet komen. Als je handelingsperspectief zoekt, omdat je niet weet waar je moet beginnen. In zijn nieuwe boek Wat je wél kunt doen geeft Alfred Slomp je haalbare tips en goede adviezen om wel vooruit te komen. Dit boek focust zich op de Groene Vijf van duurzaam leven: anders reizen, anders eten, energiezuinig wonen, minder nieuwe spullen kopen en werken aan een systeemverandering. En spoiler alert: ik ben er super enthousiast over!

‘Wat je wél kunt doen doet in boekvorm precies wat ik hier op deze website ook probeer. Het geeft de lezer ook praktische en haalbare oplossingen om aan de slag te gaan duurzamer te leven. Hiermee kun je echt aan de slag!’ – Mascha Bongenaar

Boek review: Wat je wél kunt doen

Workshop over duurzaam eten en leven

Alfred Slomp geeft al jaren workshops over duurzaam eten. Als schrijver van zijn boek Superwaar helpt hij mensen op weg om in de supermarkt meer duurzame keuzes te maken en vaker duurzaam te eten. En het laatste jaar startte hij ook een workshop over de klimaatcrisis en duurzaam leven. Steeds vaker kreeg hij de vraag ‘Maar wat kun je dan wel doen?’. Zo ontstond dit nieuwe boek vol met praktische, haalbare en nuttige tips om zelf meteen thuis toe te passen.

Wat je wél kunt doen

Er zijn talloze boeken geschreven over de klimaatcrisis. Vaak gaat het om de feiten, de omvang van het probleem en de oplossingen op wereldschaal. Maar dit laat je als consument en burger vaak toch min of meer verdwaasd achter. Want hoe draag je nou zelf bij aan de oplossing? Dat is precies wat Alfred Slomp ook merkte in zijn workshopreeks. Veel mensen missen het handelingsperspectief voor hun eigen leven. En daar gaat Wat je wél kunt doen precies op in. Ik ben niet voor niks ontzettend enthousiast over dit boek. Want het doet in boekvorm precies wat ik hier op deze website ook probeer. Het geeft de lezer ook praktische en haalbare oplossingen om aan de slag te gaan duurzamer te leven. Hiermee kun je echt aan de slag!

alfred wat je WEL kunt doen blauw

De Groene Vijf voor duurzaam leven

Alfred Slomp onderscheidt in zijn boek de vijf belangrijkste onderwerpen, waar je als burger het verschil kunt maken tegen klimaatverandering. Hij noemt ze de Groene Vijf. Het gaat om; anders reizen, anders eten, energiezuinig wonen, minder nieuwe spullen kopen en werken aan een systeemverandering. Dat klinkt als een hoop, en dat is het ook. En Alfred schrijft heel open en eerlijk over de dilemma’s die ook hij ervaart bij duurzamer leven. Maar met zijn voorbeelden uit de natuur, zijn haalbare tips en zijn hoopvolle citaten is dit boek een positieve oppepper om vandaag nog aan de slag te gaan met duurzamer leven. Het doet je vingers tintelen om zijn tips toe te passen; super inspirerend!

Wat je wél kunt doen

Wat je wél kunt doen laat je achter met een positief gevoel en leest vlot. Het boek geeft je handvatten om thuis aan de slag te gaan met duurzamer reizen, eten, minder spullen, energiezuinig wonen en systeemverandering. Het boek gaat niet voorbij aan de urgentie en complexiteit van klimaatverandering, en de duurzame dilemma’s waar ook de schrijver tegenaan loopt. Maar door je te laten zien waar jouw acties bij kunnen dragen is het een goed boek voor iedereen, die zelf de schouders onder het probleem wil zetten en aan de slag wil.

Meer boekentips?

Het boek kreeg ik van Alfred Slomp. Ik geef altijd mijn eerlijke mening over producten, ook als ze zijn gekregen. Dit artikel bevat affiliate links. Als je iets koopt via deze links, ontvang ik daarvoor een kleine vergoeding.

1 antwoord
  1. Mevrouw Niekje
    Mevrouw Niekje zegt:

Het boek spreekt me aan, ik ga kijken of de bieb het al heeft. Ik vind het af en toe ook lastig, maar denk dat ik al een heel stuk verder ben dan een paar jaar geleden. Ik ben echt aan het consuminderen gegaan, probeer meer biologisch te kopen, heb sinds een paar maanden zonnepanelen op het dak en maak daar optimaal gebruik van. Druppels op de bekende gloeiende plaat, ik weet het, maar het begin is er!

Beantwoorden